• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Waarom
  • Podcast maken
    • VitaCast
  • Over Klankplank
Studio Klankplank

Studio Klankplank

podcast producties

  • Steun onze podcasts
    • Cinema Perdu
    • Met Woede & Liefde
  • Blog
  • Contact

Waarom een podcast?

De podcast is een krachtig medium, omdat de luisteraar zelf kiest te luisteren.
Het is een directe en intieme manier van communiceren.

Een podcast is een prachtig alternatief om je bestaande of nieuwe publiek, klanten en volgers te informeren en te vermaken.

Bij organisaties bestaat natuurlijk vaak al kennis over hun bestaande publiek. Daardoor hebben zij waarschijnlijk al zicht op de verhalen die dat publiek zal interesseren.

Voor meer persoonlijk gedreven podcasts geldt dat je het verhaal vertelt dat voor jou belangrijk is.

De podcast is […] zo langzamerhand de laatste burcht van het goede gesprek, ver verwijderd van de nerveuze scoringsdrift van talkshows op tv en de radioziekte die voorschrijft dat na elke vier zinnen een muziekje moet volgen. De podcast heeft de tijd.

— Bert Wagendorp (Volkskrant, 26 april 2019)

Neem contact op

Vakgebied geen bezwaar

Met gesprekken via podcasts kun je dieper op de materie ingaan. Het gaat om het ‘praatje en niet om het plaatje’. Een ander voordeel is dat het onderwerp best specialistisch mag zijn als je weet voor wie je het maakt.

Een niche wellicht, maar wel jouw niche, jouw publiek. Ook dat maakt de podcast tot een sterk medium. Het is een podcast en geen broadcast. Een relevant verhaal voor een publiek dat het graag wil horen.

Voor alle leeftijden

De kracht van podcasts schuilt in de mensen en het verhaal. Iedereen is gevoelig voor verhalen, zeker als ze actueel, herkenbaar of voorstelbaar zijn. Daarom ontdekken steeds meer mensen – van alle leeftijden – de meerwaarde van het medium, beschikbaar op ieder moment.

Footer

Podcasten is de gulle daad van komen opdagen, vertrouwen en gezag verdienen, omdat het je genoeg kan schelen om je hand op te steken en je uit te spreken.

— Seth Godin

Een podcast past naadloos in een marketing- en communicatie strategie waarin kennis delen, inhoudelijke kwaliteit en media samen optrekken.

— Bart van Maanen
  • Bluesky
  • Facebook
  • Mail

© 2025 · Studio Klankplank - podcast productie & advies • Privacy