
Waarom een podcast?
De podcast is een krachtig medium, omdat de luisteraar zelf kiest te luisteren.
Het is een directe en intieme manier van communiceren.
Een podcast is een prachtig alternatief om je bestaande of nieuwe publiek, klanten en volgers te informeren en te vermaken.
Bij organisaties bestaat natuurlijk vaak al kennis over hun bestaande publiek. Daardoor hebben zij waarschijnlijk al zicht op de verhalen die dat publiek zal interesseren.
Voor meer persoonlijk gedreven podcasts geldt dat je het verhaal vertelt dat voor jou belangrijk is.
De podcast is […] zo langzamerhand de laatste burcht van het goede gesprek, ver verwijderd van de nerveuze scoringsdrift van talkshows op tv en de radioziekte die voorschrijft dat na elke vier zinnen een muziekje moet volgen. De podcast heeft de tijd.
— Bert Wagendorp (Volkskrant, 26 april 2019)
Vakgebied geen bezwaar
Met gesprekken via podcasts kun je dieper op de materie ingaan. Het gaat om het ‘praatje en niet om het plaatje’. Een ander voordeel is dat het onderwerp best specialistisch mag zijn als je weet voor wie je het maakt.
Een niche wellicht, maar wel jouw niche, jouw publiek. Ook dat maakt de podcast tot een sterk medium. Het is een podcast en geen broadcast. Een relevant verhaal voor een publiek dat het graag wil horen.
Voor alle leeftijden
De kracht van podcasts schuilt in de mensen en het verhaal. Iedereen is gevoelig voor verhalen, zeker als ze actueel, herkenbaar of voorstelbaar zijn. Daarom ontdekken steeds meer mensen – van alle leeftijden – de meerwaarde van het medium, beschikbaar op ieder moment.
