
De afgelopen tijd zijn er meerdere bijeenkomsten geweest die over podcasten als medium gingen. Best opmerkelijk, zo’n podcast event, want drie jaar geleden zou dat niet in zoveel agenda’s staan.
Zelf heb ik er overigens ook één georganiseerd, namelijk voor Freelance Fridays, Podcasten is het nieuwe bloggen (13 september jl. in Pakhuis de Zwijger). Dat is mijn vrijwilligerswerk en ik ben voorzitter van de club.
Te gast was radiomaker en podcaster Richard den Haring, die zo snugger was om De kleine Podcasten voor Dummies te schrijven. Ook Lieven Heeremans kwam even langs, drijvende kracht achter het Podcastnetwerk, dat 28 september het Podcastfestival organiseerde in de Tolhuistuin.
Voorafgaand aan de zaterdag van het Podcastfestival bezocht ik op vrijdag ook het Festival van de Ondernemende Journalist van de NVJ. Behalve een aantal interessante presentaties, onder meer een goed verhaal van de Amerikaanse journalist en podcaster Jake Halpern (Pulitzer Price 2018), en een wat algemener praatje over podcasten.
De podcast als blijvertje
Het zijn onmiskenbaar signalen die er op wijzen dat podcasts ingeburgerd raken en zelfs geschikt zijn als event. Het Podcastnetwerk organiseert bijvoorbeeld de Podcastclub (‘een soort boekenclub maar dan voor podcasts’). Een live gesprek met podcastmakers dat op zich weer een podcast wordt.
Producer Tim Howard van Reply All (Podcastfestival 2019) Paneldiscussie Beter dan het boek (Podcastfestival 2019)
Podcast events lijken in opkomst te zijn, bijeenkomsten waar podcasts worden opgenomen of worden beluisterd. Bij het Oorzaken Festival (in de Brakke Grond) en ook nu bij het Podcastfestival was het druk bij de opnamen met publiek van een aflevering van De eeuw van de amateur.
Een ander podcast event dat Lieven in bovenstaande tweet bedoelde, was Cineradio. Dat is een luisteravond in de bioscoop met internationale radioverhalen, waarbij de teksten en de ondertitels op het doek worden geprojecteerd.
Onverfilmde scenario’s
Nikol Poppe en Sytske Kok bedachten Scripts Off Screen, een stichting die ten doel heeft onverfilmde scenario’s voor te dragen met acteurs en publiek. De opnamen, met muzikale intermezzo’s, worden vervolgens als podcasts uitgebracht.
Maandag 7 oktober staat Bijna dood, geschreven door Barbara Jurgens, op het programma van het Polanentheater. Met onder andere Saskia Temmink, Horace Cohen en Hans Dagelet als acteurs en muziek door Annie Tangberg van het Metropole Orkest. Daar wordt dus serieus werk van gemaakt.
Wie weet, wordt dit de manier om een scenario een tweede leven te geven. In een publieke of theatrale setting podcast events organiseren, we gaan het waarschijnlijk vaker zien.