Uit verhalen, onderzoek en metingen blijkt dat de interesse en het gebruik van podcasts blijft toenemen. Mogelijk dat de coronacrisis en het vele thuiswerken mee helpt, maar de trend was ook daarvoor zichtbaar.
De stijgende lijn wordt bevestigd in het zoekgedrag dat Google bijhoudt. In onderstaande grafiek van Google Trends kun je zien dat voor het zoekwoord ‘podcast’ de stijgende lijn vanaf juni 2018 al is ingezet.
(Als bovenstaande grafiek niet zichtbaar is, helpt het de pagina te verversen.)
Hieronder wat artikelen uit 2019, waar deze ontwikkeling door verschillende media wordt uitgelicht. Nuanceverschillen daargelaten zijn er steeds minder mensen die niet weten wat een podcast is, en steeds meer mensen luisteren wekelijks.
Bijna alle Nederlandstalige podcasts
Wil je ter inspiratie eens grasduinen door het aanbod aan Nederlandstalige podcasts? Ga dan een kijken op PodcastLuisteren.nl, waar je ook de link vind voor hun app (App Store en Google Play).
Het gaat om verschillende genres, zoals verhalende journalistieke en documentaire podcasts, maar ook om zakelijke podcasts, fictie en hoorspelen.
Verder zijn de podcasts gerubriceerd op de thema’s techniek, wetenschap, business, sport en cultuur.
Luistercijfers maken Nederlandse podcasts interessant voor bedrijven
Hele artikel bij Marketingfacts