• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Waarom een podcast
  • Wat we doen
    • Voorbeelden
  • VitaCast
Studio Klankplank

Studio Klankplank

podcast productie & advies

  • Over ons
  • Blog
  • Contact

De stijgende lijn zet door

24 juli 2020 door Bart van Maanen

Uit verhalen, onderzoek en metingen blijkt dat de interesse en het gebruik van podcasts blijft toenemen. Mogelijk dat de coronacrisis en het vele thuiswerken mee helpt, maar de trend was ook daarvoor zichtbaar.

De stijgende lijn wordt bevestigd in het zoekgedrag dat Google bijhoudt. In onderstaande grafiek van Google Trends kun je zien dat voor het zoekwoord ‘podcast’ de stijgende lijn vanaf juni 2018 al is ingezet.

(Als bovenstaande grafiek niet zichtbaar is, helpt het de pagina te verversen.)

Hieronder wat artikelen uit 2019, waar deze ontwikkeling door verschillende media wordt uitgelicht. Nuanceverschillen daargelaten zijn er steeds minder mensen die niet weten wat een podcast is, en steeds meer mensen luisteren wekelijks.

Bijna alle Nederlandstalige podcasts

Wil je ter inspiratie eens grasduinen door het aanbod aan Nederlandstalige podcasts? Ga dan een kijken op PodcastLuisteren.nl, waar je ook de link vind voor hun app (App Store en Google Play).

Het gaat om verschillende genres, zoals verhalende journalistieke en documentaire podcasts, maar ook om zakelijke podcasts, fictie en hoorspelen.

Verder zijn de podcasts gerubriceerd op de thema’s techniek, wetenschap, business, sport en cultuur.

Luistercijfers maken Nederlandse podcasts interessant voor bedrijven

Hele artikel bij Marketingfacts

De podcast in de kunst- en cultuursector: 12 inspirerende voorbeelden

Bekijk de lijst bij Cultuurmarketing

2,2 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts

Meer bij Emerce

Hoe is het audio-landschap veranderd in 2025?

Lees meer

Share on Twitter Share on WhatsApp Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Email Share on Pocket

Categorie: onderzoek Tags: luisteraars, meer podcasts, statistieken, stijgende lijn

Footer

Podcasten is de gulle daad van komen opdagen, vertrouwen en gezag verdienen, omdat het je genoeg kan schelen om je hand op te steken en je uit te spreken.

— Seth Godin

Een podcast past naadloos in een marketing- en communicatie strategie waarin kennis delen, inhoudelijke kwaliteit en nieuwe media samen optrekken.

Twitter | Facebook | Vragen & verhalen

© 2023 · Studio Klankplank - podcast advies & productie
Privacybeleid