
Charlotte Hager (bureau Comrecon) presenteerde in april 2018 de uitkomsten van een onderzoek over de toekomst van radio. Het onderzoek, Planet Audio: Audionutzung der Zukunft, schetst verleden, heden en toekomst van audio tot 2025. Het is nog steeds actueel.
Van analoog naar digitaal, van live uitzending in de ether naar podcasts via internet. Alle vormen van audiodistributie zijn in het onderzoek onder de loep genomen.
Voor het onderzoek werden bijna twee weken lang twee online forums opengesteld. Bijna 100 deelnemers uit de generaties Z, Y en X uit heel Duitsland schreven in totaal bijna 3.400 bijdragen. De onderzoekers volgden daarnaast het dagelijkse leven van audiogebruikers en kregen zo inzicht in actuele gedragspatronen, trends en rituelen.
De belangrijkste vragen over heden en toekomst van audio waren:
- Hoe zullen mensen in 2025 gebruikmaken van audio-inhoud?
- Hoe ziet het huidige audio-gebruik eruit?
- Hoe en wat zal er gaan veranderen vanuit het oogpunt van audiogebruikers?
- Welke rol en relevantie heeft de radio in vergelijking met andere audiokanalen nu en in de toekomst?
- Hoe kan reclame op een toekomstbestendige manier in de audiowereld worden ingebed?
Actueel onderzoek naar podcasts
Op Radiodays Europe eerder dit jaar in Lausanne was Hager ook te gast, want haar onderzoek is actueel. Zij is oprichter van Comrecon, een Oostenrijks onderzoeks- en marketingbureau. Bij Marketingfacts werden de conclusies als volgt samengevat:
“De huidige kanalen (FM, streaming, podcast en webradio) gaan in 2025 meer samensmelten. Podcast zal, in tegenstelling tot de huidige positie in het audiolandschap, geen afgelegen eiland meer zijn en steeds meer in verbinding staan met radio. Centrale toegang tot audio-content zal steeds gewoner worden en op één device plaatsvinden. Verregaande personalisatie van audio is op komst, met hulp van Artificial Intelligence dat jouw favoriete podcast of playlist selecteert als je in de auto stapt of thuiskomt.”
Visualisatie
Het aardige van het onderzoek is dat de ontwikkeling van audio is gevisualiseerd in drie stadia.