• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Waarom
  • Wat
  • VitaCast
  • Voorbeelden
Studio Klankplank

Studio Klankplank

podcast productie & advies

  • Over ons
  • Blog
  • Contact

De toekomst van audio: de podcast heeft de tijd mee

7 mei 2019 door Bart van Maanen

Ondezoek Planet Audio - beeld 2025
Het audiolandschap in 2025

Charlotte Hager (bureau Comrecon) presenteerde in april 2018 de uitkomsten van een onderzoek over de toekomst van radio. Het onderzoek, Planet Audio: Audionutzung der Zukunft, schetst verleden, heden en toekomst van audio tot 2025. Het is nog steeds actueel.

Van analoog naar digitaal, van live uitzending in de ether naar podcasts via internet. Alle vormen van audiodistributie zijn in het onderzoek onder de loep genomen.

Voor het onderzoek werden bijna twee weken lang twee online forums opengesteld. Bijna 100 deelnemers uit de generaties Z, Y en X uit heel Duitsland schreven in totaal bijna 3.400 bijdragen. De onderzoekers volgden daarnaast het dagelijkse leven van audiogebruikers en kregen zo inzicht in actuele gedragspatronen, trends en rituelen.

De belangrijkste vragen over heden en toekomst van audio waren:

  • Hoe zullen mensen in 2025 gebruikmaken van audio-inhoud?
  • Hoe ziet het huidige audio-gebruik eruit?
  • Hoe en wat zal er gaan veranderen vanuit het oogpunt van audiogebruikers?
  • Welke rol en relevantie heeft de radio in vergelijking met andere audiokanalen nu en in de toekomst?
  • Hoe kan reclame op een toekomstbestendige manier in de audiowereld worden ingebed?

Actueel onderzoek naar podcasts

Op Radiodays Europe eerder dit jaar in Lausanne was Hager ook te gast, want haar onderzoek is actueel. Zij is oprichter van Comrecon, een Oostenrijks onderzoeks- en marketingbureau. Bij Marketingfacts werden de conclusies als volgt samengevat:

“De huidige kanalen (FM, streaming, podcast en webradio) gaan in 2025 meer samensmelten. Podcast zal, in tegenstelling tot de huidige positie in het audiolandschap, geen afgelegen eiland meer zijn en steeds meer in verbinding staan met radio. Centrale toegang tot audio-content zal steeds gewoner worden en op één device plaatsvinden. Verregaande personalisatie van audio is op komst, met hulp van Artificial Intelligence dat jouw favoriete podcast of playlist selecteert als je in de auto stapt of thuiskomt.”

Visualisatie

Het aardige van het onderzoek is dat de ontwikkeling van audio is gevisualiseerd in drie stadia.

  • De oude situatie volgens Planet Audio
    Oude situatie
  • De podcast situatie in 2019
    Huidige situatie
  • Onderzoek Planet Audio - de podcast in 2025
    Verwachting voor 2025
Share on Twitter Share on WhatsApp Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Email Share on Pocket

Categorie: onderzoek Tags: Charlotte Hager, onderzoek, Planet Audio, podcast

Footer

Podcasten is de gulle daad van komen opdagen, vertrouwen en gezag verdienen, omdat het je genoeg kan schelen om je hand op te steken en je uit te spreken.

— Seth Godin

Een podcast past naadloos in een marketing- en communicatie strategie waarin kennis delen, inhoudelijke kwaliteit en nieuwe media samen optrekken.

Twitter | Facebook | Vragen & verhalen

© 2022 · Studio Klankplank - podcast advies & productie
Privacybeleid