Radio over de lange golf, de korte golf dan? Nee, podcasten is begonnen aan de tweede golf. Zo noemt podcaster en voormalig journalist Richard Davies het stadium waarin podcasten zich bevindt. Het is een volwassen en uniek medium geworden, gemeengoed, voor iedereen.
Bij de introductie van podcasts in hun huidige vorm, zo rond 2002 – 2003, leek het groots te worden opgepakt. Toch verslapte de aandacht, mede door de komst van breedband internet en YouTube (2005).
Gemeengoed is het in ieder geval in de Verenigde Staten, waar Davies werkt, al langere tijd. Maar inmiddels groeit ook in Europa en Nederland het besef dat de podcast een interessant communicatiemiddel is.
Davies stelt zich in een recent blog de retorische vraag waarom het een uniek medium is.
De 10 punten van Davies…
- 1 – De podcast is het medium van de spijkerbroek; het meest informele en intieme systeem voor het overbrengen van boeiende emoties en gedachten. Het vertellen van verhalen neemt zijn natuurlijke loop.
- 2 – In tegenstelling tot video worden ideeën puur en zonder de afleiding van ongelukkige kledingkeuze, rimpels of slechte tanden naar voren gebracht. Er zit alleen die stem in je oor.
- 3 – In tegenstelling tot radio en TV, die vaak op de achtergrond aan staan, wordt het publiek van podcasts meestal niet afgeleid en hebben ze niet zomaar “afgestemd”. Ze hebben naar jouw show of programma gezocht en luisteren aandachtig op het moment van hun keuze. Gedeelten van elke aflevering kunnen opnieuw worden afgespeeld. Intimiteit in het kwadraat.
- 4 – Podcasts bieden luisteraars meer controle. Afleveringen kunnen worden herhaald. Veel mensen luisteren via oordopjes, wat een diepere connectie geeft en bevordert dan het luisteren naar de radio via luidsprekers. De beste podcasts zijn niet passief; ze vereisen vaak dat de luisteraars iets van zichzelf meenemen naar de ervaring – hun verbeelding en nieuwsgierigheid.
- 5 – Podcast presentatoren herhalen niets (station calls en andere ankerteksten, BvM) om het publiek eraan te herinneren waar het over gaat. Luisteraars stemmen niet halverwege af. Die luisteren elke aflevering vanaf het begin, zodat een meer lineaire ervaring mogelijk wordt.
…of waarom de podcast een uniek medium is
- 6 – Radioprogramma’s moeten zich aan de klok moeten aanpassen (meestal 25 of 50 minuten met station calls, jingles en nieuwsonderbrekingen). Podcasts hebben geen beperkingen op het gebied van planning of tijd en kunnen ze variëren in lengte. Afleveringen kunnen dagelijks, wekelijks, maandelijks of in series worden geproduceerd.
- 7 – Podcasts worden gemaakt en gedistribueerd zonder de goedkeuring van een hoofdredacteur, directeur of een andere poortwachter. Veel shows worden thuis geproduceerd, zonder dat er dure studioapparatuur nodig is. Scheppers hebben meer vrijheid.
- 8 – Sommige podcasts worden gemaakt met grote budgetten en groots geproduceerd met meerdere lagen omgevingsgeluid of muziek. Maar er is niet één formule voor succes. Dit gebrek aan vaste regels zorgt voor een groter bereik van stemmen en onderwerpen.
- 9 – In tegenstelling tot uitzendingen die een breed publiek moeten aanspreken (broadcast, BvM), kunnen podcasts zich richten op een veel specifieker deel van de bevolking. Via sociale media kunnen gastheren en producenten een directe dialoog met luisteraars hebben en kunnen ze ingaan op wat hun publiek wil horen.
- 10 – In tegenstelling tot radio wordt een podcast zelden live uitgezonden. Dat kan een nadeel zijn, maar veel afleveringen zijn daardoor altijd vers of hebben een lange houdbaarheid.
Goede content doet meer
Dat is een indrukwekkende lijst, over een uniek medium, ja toch, niet dan?
Richard Davies heeft een bedrijf in New York, dat zich net als Klankplank, bezighoudt met advies en productie van podcasts.