
Waarom een podcast?
De podcast is een krachtig medium, doordat de luisteraar er zijn volle aandacht aan geeft.
De luisteraar kiest te luisteren. Geluid en stemmen, het is ook de meest directe
en intieme manier van communiceren.
Een goede podcast informeert, amuseert en vraagt luisteraars actief om aandacht. Tegelijk geeft het hen ruimte voor verbeelding en innerlijke dialoog.
Een podcast past naadloos in een marketing- en communicatie strategie waarin kennis delen, inhoudelijke kwaliteit en nieuwe media samen optrekken. En je kan luisteren op een gewenst moment.
De podcast is […] zo langzamerhand de laatste burcht van het goede gesprek, ver verwijderd van de nerveuze scoringsdrift van talkshows op tv en de radioziekte die voorschrijft dat na elke vier zinnen een muziekje moet volgen. De podcast heeft de tijd.
— Bert Wagendorp (Volkskrant, 26 april 2019)
Vakgebied geen bezwaar
Bij organisaties bestaat natuurlijk vaak al kennis over hun bestaande en potentiële publiek. Dus als je weet voor wie je de podcast maakt, heb je waarschijnlijk zicht op de verhalen die hen zullen interesseren.
Met gesprekken via podcasts kun je dieper op de materie ingaan. Het gaat om het ‘praatje en niet om het plaatje’. Een ander voordeel is dat het onderwerp best specialistisch mag zijn, omdat je als bedrijf weet voor wie je een aflevering maakt.
Een niche wellicht, maar wel jouw niche, jouw publiek. Dat maakt de podcast tot een sterk medium. Het is een podcast en geen broadcast. Een relevant verhaal voor een publiek dat het graag wil horen.
Vertel verhalen, vertel…
De kracht van podcasts zit ook in de mensen, in de stemmen die een verhaal vertellen. Iedereen is gevoelig voor verhalen, zeker als het actueel, herkenbaar of voorstelbaar is. Of als het jouw vak of interesse betreft.
Daarom ontdekken steeds meer mensen – en vrijwel van alle leeftijden – de meerwaarde van het medium. Jongeren zeker ook. Zij zijn volkomen gewend dat media on demand beschikbaar zijn. We hebben zelfs gehoord dat er soms een zekere schermmoeheid bestaat. En ja, die oortjes, die zijn er, die horen bij die mobiel.
Een podcast is zo een verfrissend alternatief om met je publiek, klanten en volgers te communiceren. En hen te informeren en te vermaken. Vertel dus verhalen die voor hen en voor jou belangrijk zijn!
100% in gesprek
Het kan even zoeken zijn naar de vorm, naar het geschikte en werkbare format, maar het kan. Met alle voordelen die het je bedrijf kan bieden.

Podcasts vinden, downloaden en luisteren is makkelijker geworden
In de begindagen van podcasting was het best nog ingewikkeld om podcasts te vinden. Je moest je eerst abonneren op RSS feeds waarna je de podcasts kon downloaden. Dat gaat nu echt veel beter.
- Door betere code van websites en promotie via social media worden podcasts door zoekmachines beter gevonden.
- Door het gebruik van mobiele apparaten en de hoeveelheid beschikbare apps en websites die het technische werk voor je doen.
- Platforms zelf zijn gebruiksvriendelijker geworden, omdat dat een voorwaarde is geworden voor hun populariteit.
- De luisteraar kan kiezen tussen download (onderweg) of streamen (thuis via wifi).