Waarom een podcast?
De podcast is een krachtig medium, omdat de luisteraar zelf kiest te luisteren. Het is waarschijnlijk ook de meest directe
en intieme manier van communiceren.
Bij organisaties bestaat natuurlijk vaak al kennis over hun bestaande en potentiële publiek. Dus als je weet voor wie je de podcast maakt, heb je waarschijnlijk zicht op de verhalen die hen zullen interesseren.
Een podcast is zo een prachtig alternatief om je publiek, klanten en volgers te informeren en te vermaken.
Vertel dus verhalen die voor hen en voor jou belangrijk zijn! Intern: verhalen van collega’s, ter introductie van het bedrijf. Of extern: unieke verhalen vanuit je bedrijf.
De podcast is […] zo langzamerhand de laatste burcht van het goede gesprek, ver verwijderd van de nerveuze scoringsdrift van talkshows op tv en de radioziekte die voorschrijft dat na elke vier zinnen een muziekje moet volgen. De podcast heeft de tijd.
— Bert Wagendorp (Volkskrant, 26 april 2019)
Vakgebied geen bezwaar
Met gesprekken via podcasts kun je dieper op de materie ingaan. Het gaat om het ‘praatje en niet om het plaatje’. Een ander voordeel is dat het onderwerp best specialistisch mag zijn, omdat je als bedrijf weet voor wie je een aflevering maakt.
Een niche wellicht, maar wel jouw niche, jouw publiek. Ook dat maakt de podcast tot een sterk medium. Het is een podcast en geen broadcast. Een relevant verhaal voor een publiek dat het graag wil horen.
Voor alle leeftijden
De kracht van podcasts zit ook in mensen, in de stemmen die een verhaal vertellen. Iedereen is gevoelig voor verhalen, zeker als ze actueel, herkenbaar of voorstelbaar zijn. Daarom ontdekken steeds meer mensen – van alle leeftijden – de meerwaarde van het medium, beschikbaar op ieder moment.