Is Jeff Bezos, de topman van Amazon, een megalomane schoft? Wat zeg je met zo’n vraag?
Om het maken van podcasts vanuit organisaties te stimuleren, heb ik een stuk geschreven over de podcast en het bijbehorende proces. Je ontkomt er dan niet aan om voor je bedrijf een doel te formuleren, een missie. En daarmee positioneer je gelijk dat bedrijf.
Over die missie en de positionering van je winkel werd ik gewezen door business coach Erno Hannink. In een blog wilde hij laten zien dat een persoonlijke missie je bedrijf kan helpen groeien. Hij geeft voorbeelden op het gebied van vleesvervangers, schulden en chocolade.
Het deed me denken aan een bijeenkomst die ik in december organiseerde over ondernemen met idealen. De persoonlijke missie van die ondernemers viel grotendeels samen met hun positionering.
Duurzaam en sociaal
Zo probeert tekstbureau Two Dots hun expertise in te zetten voor bedrijven die ‘ook een positieve impact’ willen maken. Waarmee ze bedoelen niet alleen financiële winst, maar eveneens oog hebben voor het milieu, de duurzaamheid der dingen of de sociale aspecten van de onderneming.
En Nuud, een Nederlandse producent van een duurzame deodorant, wil de hele productieketen verduurzamen. Niet alleen de ingrediënten en materialen, ook de productiewijze, de logistiek en de kwaliteit van de arbeidsomstandigheden.
Geen gehuichel
Aangezien ik denk dat je met podcasts, met het effectief overbrengen van informatie, eerlijk en oprecht moet zijn, schreef ik in mijn kleine gids onderstaande zin.
We willen ons inzetten voor bedrijven en organisaties die inhoudelijk leuke en relevante content willen maken en liefst oog hebben voor hun maatschappelijke rol en positie.
Uit: publiciteit met podcasts
Vooruit maar, toe maar, koninklijk meervoud.
Maar over dat woord ‘liefst’ ben ik nog niet uit. Dat is eigenlijk toegeven dat de schoorsteen moet roken en dat je water bij de wijn wilt doen. Realistisch misschien, maar als ik het weglaat is de positionering wat steviger en mogelijk beter. Of niet?
Laat ik het dramatisch uitvergroten. Jeff Bezos heeft van Amazon een succesvolle en wereldwijde webwinkel gemaakt. Door andere digitale diensten heeft hij mensen aan eigen webshops geholpen en hen een inkomen bezorgd.
In alle opzichten is Amazon een Rupsje Nooitgenoeg en net als andere digitale multinationals ontwrichtend en verwoestend. Zo groot mogelijk worden en concurrenten op prijs kapotmaken. Goedkoop zijn is doorslaggevend. De medewerkers in distributiecentra worden in ieder geval met een fooi afgescheept, krijgen geen plaspauzes en moeten pissen in petflessen.
Bezos is 160 miljard waard, doet niets aan dat lot van zijn werknemers (in de VS vaak ‘illegalen’), noch aan goede werken voor de maatschappij. Sterker, hij werkt probleemloos mee aan aan de privacy schendende applicaties voor Amerikaanse politie, CIA en defensie.
Jeff Bezos is een megalomane schoft. Voor hem, noch voor Amazon zou ik willen werken. Amazon is het nieuwe Shell.
Da’s een stevige plaatsbepaling, meneertje. Ja, maar Jeff kan het hebben. En Nederlandse webshops gaan binnenkort wel merken hoe leuk disruptie op zijn Amazons is.
Geen geschmier
Een podcast is niet geschikt om voluit reclame voor te maken. Het kan goede publiciteit zijn, een goed middel om een verhaal te vertellen.
Uitgaande van het feit dat de mensen die spreken in bedrijfspodcasts geen acteurs zijn, is geschmier dus vrij dodelijk. Dat hoor je aan stemmen en dat roept, zoal geen weerzin of slappe lach, dan toch minstens gefronste wenkbrauwen op.
Mensen meenemen in een informatief en oprecht verhaal waar je het wel of niet mee eens kunt zijn, dat is van een andere orde. Dat biedt ruimte voor zowel instemming als tegenspraak. Voor dialoog dus, voor een publiek, voor een community, voor mensen.
Lijkt me ideaal.